فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
یادداشت
محصولات چینی شانه‌به‌شانه صنایع دستی داخلی/ ضعف حمایت از هنرمندان کشور
 
خبرگزاری تسنیم: صنایع دستی چینی هم‌اکنون شانه‌به شانه صنایع دستی کشور قرار دارد که البته با وجود دلا‌ل‌ها در برخی رشته‌‌ها از صنایع دستی جلو زده است در این حوزه به نظر می‌رسد حمایت از هنرمندان داخلی این حوزه ضعیف است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صنایع دستی یکی از مهمترین محصولاتی است که بیشتر کشورهای جهان به تولیدو عرضه آن اهتمام جدی دارند و در باب اهمیت آن همین بس که مهمانان خارجی هر کشور در قسمت تشریفات چه در سطح ریاست جمهوری و چه در سطوح پایین‌تر، هنگام بدرقه‌شدن از کشور میزبان، به عنوان هدیه و تحفه، نفیس‌ترین محصولات صنایع دستی کشور میزبان را با خود به وطنشان می‌آورند.

ایران در این بین از دیرباز یکی از پیشرو‌ها در سطح منطقه و جهان بوده است به طوری که برخی از صنایع دستی کشورمان در دنیا شهره عام و خاص است و این مهم به دلیل کیفیت بالای این محصولات، هنر و خلاقیت بالای به‌کاررفته در آنها و ذوق ایرانی آنهاست که این محصولات را به محصولات ممتازی در عرصه جهانی تبدیل می‌کند؛ هنوز فرش ایران با وجود پنچرشدن چرخ تولید آن شهرت جهانی دارد.

یکی از مهمترین نکاتی که در صنایع دستی همیشه با اهمیت بوده است موضوع صادرات صنایع دستی است که میزان آن در سال ۹۰، ۵۰۰ میلیون دلار و سال ۹۱، ۷۷۳ میلیون دلار بوده است و به گفته یحیی رحمتی معاون صنایع دستی کشور طبق برنامه‌ریزی‌های مشخص، عدد صادرات صنایع دستی در سال آینده باید به ۱ میلیارد دلار برسد.

نکته دومی که در صنایع دستی شانه به شانه صادرات اهمیت دارد تولید صنایع دستی است که نه تنها با وجود اصیل‌بودن این هنر می‌تواند شغل زیادی را در روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ ایجاد کند بلکه می‌توان از تولید به عنوان پایه صادرات نام برد که فعلاً با برخی از مشکلات مانند گران‌بودن مواد اولیه، ضعیف‌بودن در حوزه بسته‌بندی و همچنین ضعف در حوزه بازاریابی مواجه است.

در همین راستا وجود نمایشگاه‌های صنایع دستی در کشور برای عرضه محصولات تولیدی هنرمندان و به روز شدن این محصولات اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که البته فعلاً با مشکلات زیادی چون پولی‌شدن برخی از این نمایشگاه‌ها که به تبع آن برخی از هنرمندانی که موفقیت زیادی در تولید صنایع دستی نداشته‌اند نمی‌توانند در آن شرکت کنند، حضور دلال‌ها در این نمایشگاه‌ها و وجود اجناس چینی در آنها دست و پا می‌زند.

سابقه ظهور و بروز اجناس چینی به داخل کشور خیلی طولانی نیست و شاید به حدود ۱۵ سال پیش بازمی‌گردد که دولت چین با حمایت از این امر، شروع به تولید اجناس مشابه خارجی با قیمت کم و البته با کیفیت نازل‌تر کرد و همین امر موجب گرایش بسیاری ازمردم به سمت استفاده از کالای چینی در ابتدا شد اما روز به روز از محبوبیت این کالاها به دلیل کیفیت پایین آنها کاسته شد اما این موضوع هنوز در صنایع دستی وجود دارد.

یکی از انتقادهایی که به صنایع دستی وارد است ضعف هنرمندان صنایع دستی نیز هست که به گفته برخی کارشناسان به روز نیستند اما آن کفه ترازو به وجود این اجناس چینی که به اسم صنایع دستی در نمایشگاه‌ها و حتی برخی از مغازه‌های اطرف شهر برمی‌گردد که البته به نظر می رسد همت لازم برای رفع این مشکل وجود ندارد.

کار به جایی رسیده است که یکی از بزرگترین تجارت‌ها، واردات این نوع اجناس که البته بیشتر حول زیورآلات هم می‌چرخد شده است و تاجران یا بهتر بگوییم دلالانی که در این حوزه کار می‌کنند اقدام به بازکردن مغازه‌هایی برای فروختن بدلیجات و زیورآلات می‌کنند و البته نکته بد آن اینجاست که این افراد سهم زیادی در نمایشگاه‌های صنایع دستی هم پیدا کرده‌اند که این موضوع موجب افول صنایع دستی هم شده است.

امید است در دولت یازدهم با حمایت جدی از هنرمندان صنایع دستی از یک طرف و ضابطه‌مندکردن واردات کالای چینی به کشور این مشکل حل شود.

انتهای پیام/

http://www.tasnimnews.com/print/Index/120098



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.